جوشکاری غیر استاندارد
تاریخ : دو شنبه 9 مرداد 1391
نویسنده : علی

 

                                             

کثرت شغل های مرتبط با صنعت ساختمان، ما را بر آن داشته است تا به معرفی یکی از این مشاغل(معرفی شغل جوشکاری ساختمان )بپردازیم . واقعیت این است که جوشکاری یکی از مهمترین مشاغل صنعت ساختمان است مهم به این دلیل که بخش اعظم ساختمان های کشور ما با روش های سنتی ساخته می شود و نیمی از ساختمان ها ، فولادی هستند و جوشکاری جزء لاینفک آنهاست.
ضرورت کارت مهارت برای جوشکاری
در کشور ما معمولا جوشکاران بدون اینکه در دوره های ویژه آموزشی شرکت کرده باشند ،به طور تجربی و در فرایند شاگردی کردن نزد جوشکاران تجربی ، توانسته اند مهارت هایی را کسب کنند مهارت هایی که در بسیاری موارد نمی تواند عملکرد مطلوبی از خود نشان دهد و بیشتر به بیراهه می رود . از طرفی جوشکاران حوزه ساختمان فاقد دانش و تخصص لازم هستند و از طرف دیگر فقدان کارت مهارت جوشکاری باعث شده است تا اشتباهات صورت گرفته در جوشکاری به دلیل فقدان آموزش اصلاح نشوند و جوشکار به گمان اینکه کارش را درست انجام می دهد ، اشتباهات خود را در طول زمان تکرار کند ضمن اینکه این معضل به کسانی که کمترین تجربه را در جوشکاری ساختمان دارند ،اجازه می دهد کارشان را آغاز کنند.
دانشگاه ها کمک کنند
گذشته از اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای در رابطه با ساماندهی جوشکاران باید اقدامات مذکور را انجام دهد ، سازمان ها و نهادهای دیگر هم در این زمینه باید اقدامات مقتضی را انجام دهند . یکی از این نهادها دانشگاه است متاسفانه دانشگاه های ما کمتر جوشکاری را در واحد های درسی مهندسان عمران گنجانده اند و چنانچه به عنوان یک واحد درسی مطرح شده است تنها به شیوه تئوری بوده و مهندسان پس از فارغ التحصیل شدن هم از یافته های تئوری به ندرت تجاوز کرده اند.
50 در صد جوشکاری ها استاندار نیست
گفته می شود در 50 در صد از ساختمان های فلزی ، که سازه های آنها از طریق جوشکاری به هم متصل می شوند ، استاندارد ها رعایت نمی شود و صرفا تیر های آهن به هم متصل می شوند . این در حالی است که به گفته کارشناسان اولین تغییر در سازه های فولادی در محل تلاقی تیر های آهن در هنگام زلزله اتفاق می افتد ، در حالی که در این زمینه ضعف آیین نامه ای مشهودی وجود ندارد .
اگر چه در رابطه با کیفیت پایین جوش سازهای فولادی در کشور دستگاه ها و نهادهای مختلفی مقصر هستند ،لیکن در این بین نباید از نقش اصلی خود جوشکاران ساختمان غافل بود . بسیاری از جوشکاران حتی حاضر به پیاده کردن دانسته های خود نیستند و کمتر از آنچه که در طول زمان اندوخته اند را در سازه پیاده می کنند .
و بخش عمده ای از غیر استاندارد بودن این نحوه جوشکاری به فقدان نظارت از طرف مهندسان ناظر مربوط می شود ، بدین معنی که به طور کلی ساختمان سازی در کشور ما از کمترین نظارت مهندسان ناظر برخوردار است و در مورد جوشکاری وضعیت به مراتب و خیم تر است ، چرا که در بسیاری از نقاط ،جوشکاری در ارتفاعات زیاد انجام می شود ، به گونه ای که اگر مهندس ناظر برای نظارت بر ساختمان حضور یابد ، قادر نخواهد بود که جوش ها را بررسی کند که طبعا در این حالت به طور قطع نمی تواند نظارتی بر عملکرد جوشکار داشته باشد . بسیاری از جوش ها باید منطبق بر عملکرد سازه باشد ، در حالی که در کشور ما جوشکار ها به دلیل نداشتن دانش کافی از شیوه خاصی از جوشکاری در ساختمان استفاده می کنند .
روش های کار جوشکاران
جوشکاران ساختمانی به دو صورت در ساختمان مشغول به کار هستند برخی از جوشکاران الکترود و گاز جوشکاری و سایر هزینه ها را در جریان فرایند جوشکاری تامین می کنند و در آخر این هزینه را به همراه حق الزحمه خود دریافت می کنند که این روش را بسیاری از مالکان نمی پسندند زیرا در این وضعیت به دلیل اینکه جوشکار باید الکترود و سایر هزینه های جوشکاری را پرداخت کند ممکن است که با استفاده از مواد با کیفیت پایین ، اقدام به کاهش هزینه کند و کیفیت ساختمان را تحت الشعاع قرار دهد . بنابراین مالکان آگاه ترجیح می دهند که شخصا نیازهای جوشکاری را فراهم کنند و تنها حق الزحمه آنها را پرداخت کنند . اما برخی از مالکان که عمدتا مشغله کاری بسیاری دارند ترجیح می دهند که جوشکار تجهیزات و وسایل را خریداری کند و در نهایت با حق الزحمه به صورت یکجا پرداخت نمایند .
گازهای سرطان زای جوشکاری
یکی از مهم ترین مباحثی که در رابطه با جوشکاری وجود دارد ، بحث ایمنی است . جوشکاری یکی از مشاغل ساختمانی است که به دلیل متصاعد شدن گازهای مختلف در حین جوشکاری در ردیف مشاغل سخت جامعه قرار می گیرد . این گازها از جمله گاز آرگون یکی از مهم ترین علل پدید آمدن سرطانهاست . بنابرین جوشکاران حتما باید از ماسک استفاده کنند و حتی الامکان سعی کنند که دهان و بینی خود را از فلز جوش شده دور نگه دارند .
خطرات چشمی و آتش سوزی
علاوه بر این جوشکاری خطرات چشمی زیادی را در صورت عدم استفاده از عینک به وجود می آورد اما متاسفانه در اکثر مواقع از ماسک و عینک استفاده نمی کنند . یکی دیگر از مهم ترین وسایل و تجهیزاتی که باید جوشکاران مورد توجه قرار دهند استفاده از دستکش و لباس های حفاظتی در حین جو شکاری است زیرا براده های ذوب شده فولاد در صورت برخورد با لباس های معمولی به راحتی می توانند از آن عبور کنند و باعث سوختگی و یا حتی آتش سوزی بشوند .

جوشکاران هم مقصرند
اگر چه در رابطه با کیفیت پایین جوش سازه های فولادی در کشور دستگاه ها و نهادهای مختلفی مقصر هستند ،لیکن در این بین نباید از نقش اصلی خود جوشکاران ساختمان غافل بود . بسیاری از جوشکاران حتی حاضر به پیاده کردن دانسته های خود نیستند و کمتر از آنچه که در طول زمان اندوخته اند را در سازه پیاده می کنند به طول مثال اکثریت قریب به اتفاق جوشکارها می دانند که برای جوشکاری سطح باید تمیز باشد و چنانچه سطح جوشکاری آماده نباشد باید به وسیله چکش جوش ، دریل دستی ، سنگ سنباده و ... تمیز شود اما با این وجود اقدامی در این راستا انجام نمی دهند .

وجدان حرف اول و آخر کیفیت است
در این حالت می توان گفت که چنانچه مهندس ناظر جوش ها را مورد بررسی قرار می دهد لیکن باز هم نمی تواند از نامناسب بودن سطح زیرین مطلع شود و این معضل ممکن است در همان ابتدا خودش را نشان ندهد و در جریان حوادث طبیعی از جمله زلزله موجب به بار آمدن خسارات مختلفی اعم از جانی و مالی شود . در هر صورت با توجه به اینکه ساختمان های فولادی بخش عظیمی از ساختمان های ما را در بر می گیرد ، امیدواریم که مسئولان چاره ای برای معضل جوشکاری غیر استاندارد بیندیشند .




|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
برچسب‌ها: جوشکاری , غیراستاندارد , آموزش حرفه ای , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید